مقالات

خاين وعميل !

كتب : أيمن عبد الله لم يشهد التاريخ المصري عبر كل العصور حملات تخوين وإتهام بالعمالة ، مثلما يشهدها عصرنا الحالي بعد ثورة 25 يناير . الجميع خونة وعملاء ، حتى يثبتوا العكس ، وهو أمر غير طبيعي وغير منطقي لدولة تستعد لنقلة حضارية ديمقراطية ، بعد أن أطاحت بحكم ديكتاتوري فاسد جثم على صدرها لأكثر من ستون عاماً . …

أكمل القراءة »

همس السما تكتب: يا شرف … دى ناس مش عاوزة طبطبة

مش هقول ليه اللى بيحصل دلوقتى ولا ازاى كدة اللى اتعود ع الكرباج صعب ييجى بالطبطبة ، دى ناس عاوزة تعيش فى عصر الحرامية مش ممكن فى يوم ترضى غير مع اللى زيها ولو فى يوم توعدك هترجع تانى وتغدر بك أصلهم كدة وطبعهم كدة ازاى بقى تعيش معاك يا شرف من غير بلطجة لو كانوا عاشوا يوم نُضاف مكانش …

أكمل القراءة »

البحث عن بطل

مصر لا تحتاج لشيء هذه الايام أكثر من إحتياجها لبطل وقدوة تلتف حوله . بطل من نوع خاص ، بطل يحظى باجماع المسلم والمسيحي ، بطل يبث الامل في قلوب ونفوس غاضبة وثائرة ويائسة . بطل يجمع مصر حول مشروع قومي حقيقي ، بطل يقول كلمنه فيصدقه الكل ويثق فيه الكل ،ويجبر الكل على التفكير في كلماته . بطل حقيقي …

أكمل القراءة »

الي يتكسف من بنت عمه

– كتب : أيمن عبدالله يقول المثل الشعبي الشهير : “اللي يتكسف من بنت عمه ميجيبش منها عيال “. ولن أجد أفضل من هذا المثل للتعبير عن الحالة الأمنية المتراخية التي تمر بها مصر بعد الثورة ، فالشرطة خرجت ولم تعد ، والقوات المسلحة يبدو وكأنها لاتريد التورط في إراقة دماء حتى لو كانت دماء بلطجية . مبدأ الخجل من …

أكمل القراءة »

همس السما تكتب: الدين لله والوطن للجميع

  عجيب أمرنا هذا …أننا قدرنا على أن نخلع رئيساً من حكمه ، ولا نقدر على خلع أعوانه ، ما الأصعب؟ ازالة حاكم ظالم أم أعوانه؟ لو قولنا من الذى أشعل الفتنة بين المسلمين والمسيحيين؟ ولصالح مَن إبراز هذا النوع من الخلافات فى الوقت الحالى ؟ كل المؤشرات تشير الى أعوان هذا النظام المزروع بيننا وجزوره التى تمتد فى كل …

أكمل القراءة »