نصائح للبشرة الجافة ، ماسكات رائعة تزيد من جمالك

أضف رد جديد
صورة العضو الشخصية
همس السما
مشرفه
مشرفه
مشاركات: 680
اشترك في: الخميس يوليو 15, 2010 8:54 pm

نصائح للبشرة الجافة ، ماسكات رائعة تزيد من جمالك

مشاركة بواسطة همس السما » الأحد يوليو 10, 2011 10:33 pm

صورة

تتميّز البشرة الجافة بمظهرها المشدود وملمسها الخشن شوية، وكمان بتكون مسامها ضيقة جداً، وبتظهر فيها الشعيرات الدموية أكثر من أي بشرة تانية، ومشكلة البشرة دي هي قلة إفرازها للدهون وده اللي بيخليها خشنة وحساسة جداً وبتعتبر أكثر أنواع البشرة تأثراً بالعوامل الخارجية زي التراب والحر.. علشان كده بنلاقي إن النظافة ضرورية للجلد بوجه عام..

وبالنسبة لتنظيف البشرة الجافة يُفضّل أن يتم تنظيفها بشاور جل مرطب زي "دوف"، وعلى فكرة مش لازم إنك تغسليها كل يوم بالشاور، يعني ممكن تكتفي بغسلها بالماء بس يومياً، وتغسليها بالشاور مرتين بس في الأسبوع، ويُفضّل إنك تبعدي تماماً عن استعمال كريمات التقشير، وتستعملي ماسكات طبيعية لترطيب البشرة، ومن ضمن الماسكات اللي ممكن إنك تعمليها...



ماسك الخميرة لترطيب البشرة

لو عايزة طريقة طبيعية لترطيب البشرة الجافة ممكن تعملي الغسول اللي هاقول لك عليه دلوقتي...

المكوّنات:
• 50 جم خميرة.
• ورق خس.
• عصير جزر.
• لتر ماء.

الطريقة:
اغلي الخميرة في الماء لمدة 10 دقائق، وبعدين ضيفي عليها عصير الجزر وورق الخس.. وبعد كده اغسلي وشك وجسمك بالغسول ده، وعلى فكرة ممكن تعملي الغسول ده مرتين في الأسبوع وهتشوفي الفرق بنفسك.





ماسك البطاطس لإخفاء الشعيرات الدموية

زي ما قلنا قبل كده إن البشرة الجافة بيظهر فيها الشعيرات الدموية بشكل كبير، وعلشان كده ممكن تعملي ماسك البطاطس اللي هاقول لك عليه دلوقتي؛ علشان تتخلصي من المشكلة دي نهائياً...

المكوّنات:
• ثمرة بطاطس.
• 1/4 كوب لبن.

الطريقة:
بتسلقي البطاطس وتهرسيها كويس أوي مع اللبن لغاية ما تحصلي على عجينة سايلة، وتفرديها على بشرتك وتسيبيها لمدة 15 دقيقة، وبعد كده تشطفي بشرتك بالماء الدافئ.


ماسك المشمش لنضارة البشرة الجافة

ده ماسك كويس أوي علشان تحصلي على بشرة نضرة وصافية، كل اللي عليكِ إنك تجيبي ثمرتين مشمش، أول ثمرة تهرسيها كويس والتانية تنقعيها في ماء فاتر لمدة 24 ساعة، وبعد كده تاخدي الميه اللي نقعتي فيها المشمش وتضيفيها على المشمش المهروس، وتضيفي إليهم زيت لوز حلو لغاية ما تحصلي على عجينة متماسكة، وتفردي العجينة دي على بشرتك بعد الحمام... وبعد كده تشطفي بشرتك بماء دافئ، (كرري الماسك ده مرتين في الأسبوع).

وفي النهاية أحب أقول لك إن لو بشرتك جافة يبقى لازم تخلي بالك جداً إنك تستعملي كريمات حماية ضد الشمس زي "photoderm max 100%"، علشان تحميها من الجفاف، كمان لازم تستعملي كريمات عناية وترطيب البشرة الجافة يومياً؛ لأن الكريمات دي بتحتوي على كمية كبيرة من الدهون وعناصر نشطة جداً بتخترق الطبقة الأولى من الجلد، وبيظهر تأثيرها على الجلد بعد 20 دقيقة من الاستخدام.. وفيه أنواع كريمات كويسة ممكن تستعمليها زي "مافالا" و"نيفيا فيزاج" و"لوريال" و"كريستيان ديور".
همس السما
صورة
صورة

أضف رد جديد

العودة إلى “منتديات الجمال والرشاقه”